Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Οι διαφημίσεις τσιγάρων επηρεάζουν τους εφήβους

Πιο επιρρεπείς στο να αρχίσουν το κάπνισμα είναι οι έφηβοι που συχνά βλέπουν φωτογραφίες που απεικονίζουν ανθρώπους να καπνίζουν ή παρακολουθούν διαφημίσεις προϊόντων καπνού, σύμφωνα με νέα έρευνα, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.


Σχεδόν ένα τέταρτο όλων των μαθητών γυμνασίου στις ΗΠΑ καπνίζουν, σύμφωνα με τα Αμερικανικά Κέντρα για τον Έλεγχο και την Πρόληψη των Ασθενειών (CDC).
Από αυτούς, σχεδόν το ένα τρίτο θα συνεχίσουν να καπνίζουν και θα πεθάνουν πρόωρα από κάποια ασθένεια που συνδέεται με το κάπνισμα.

Παρ’ ότι οι διαφημίσεις τσιγάρων έχουν συνδεθεί με το κάπνισμα στην εφηβεία και στο παρελθόν, η μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Pediatrics, δείχνει ότι οι διαφημίσεις τσιγάρων έχουν επίδραση ακόμη κι όταν οι υπόλοιπες διαφημίσεις δεν έχουν.

Υπήρχαν εικασίες ότι παλαιότερες μελέτες είχαν απλώς εντοπίσει πως οι έφηβοι επηρεάζονται με διάφορους τρόπους, μεταξύ των οποίων και η διαφήμιση εν γένει.

«Αυτή η έρευνα δείχνει ότι είναι οι συγκεκριμένες εικόνες από τις διαφημίσεις τσιγάρων που προτρέπουν στο κάπνισμα και όχι το στοιχείο του χαρακτήρα», δήλωσαν οι ερευνητές στο Reuters Health.

Οι επιστήμονες του βασίστηκαν σε δείγμα 2.100 εφήβων, ηλικίας 10 με 17, οι οποίοι δεν είχαν ποτέ καπνίσει, και στους οποίους έδειξε διαφημίσεις εξωτερικών χώρων για έξι διαφορετικές μάρκες τσιγάρων και οκτώ άλλα αντίστοιχα προϊόντα, από τα οποία είχε αφαιρεθεί η μάρκα.

Στη συνέχεια, ρωτούσε τον κάθε έφηβο πόσο συχνά είχε δει την κάθε εικόνα και αν μπορούσε να αναγνωρίσει τη μάρκα των τσιγάρων. Για τους επόμενους εννέα μήνες περίπου το 13% των εφήβων ξεκίνησαν το κάπνισμα.

Όπως εξήγησαν οι μελετητές, οι έφηβοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι γιατί στην ηλικία αυτή είναι που θέλουν πολύ να αναπτύξουν διαφορετική ταυτότητα από εκείνη των γονιών τους: «Αυτό το κάνουν, δοκιμάζοντας πράγματα που βλέπουν ό,τι κάνουν οι άλλοι σαν να δοκιμάζουν ρούχα σε κατάστημα. Δοκιμάζουν το κάπνισμα, εν μέρει εξαιτίας του τι θεωρούν ότι είναι οι άλλοι καπνιστές και εν μέρει εξαιτίας του τι νομίζουν ότι θα γίνουν οι ίδιοι».

«Για παράδειγμα, ένας νεαρός μπορεί να ξεκινήσει να καπνίζει για να δείχνει πιο αρρενωπός- όπως ο άνδρας σε διαφήμιση». Οι διαφημίσεις τσιγάρων μπορούν άμεσα ή με δεξιοτεχνία να εμφανίσουν ότι το κάπνισμα συνδέεται με την ερωτική ελκυστικότητα, την ανεξαρτησία ή, για τα κορίτσια, την αδυναμία.

Στις ΗΠΑ απαγορεύονται οι διαφημίσεις τσιγάρων στον δρόμο, στις τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα, και σπανίως εμφανίζονται πλέον σε περιοδικά.

Ωστόσο, τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Γερμανία είναι ακόμη πίσω σε σχέση με χώρες όπως η Ιταλία και η Νέα Ζηλανδία, οι οποίες έχουν επιβάλει καθολικές απαγορεύσεις στις διαφημίσεις τσιγάρων.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο www.real.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...